News Item: Privire de ansamblu asupra modelului german de Informaţii
(Category: PAREREA MEA)
Posted by truepride
Monday 27 May 2013 - 19:14:23

Argumentabil, una din cele mai calme ţări în domeniul activităţii teroriste este Republica Federala Germană. Desigur, această ameninţare nu poate fi eliminată integral, cum nu poate fi eliminat „mens rea” din societate.

Putem observa în Germania, după evenimentele din 1972, o modificare cu 180 de grade a politicii germane de apărare. Aceste evenimente şi imposibilitatea obiectivă de reacţiune au dus, printre altele, la crearea uneia din cele mai abile unităţi tactice din lume, respectabila GSG9. Crearea acestei unităţi rezolvă, chiar după spusele unor oficiali germani din acea perioadă, 20% din problemă. Restul trebuie rezolvat printr-o politică preventivă ce poate fi girată doar de unul sau mai multe servicii puternice de informaţii. Având în vedere lipsa unor evenimente ce pot infirma o bună practică a acestor servicii, o analiză scurtă, funcţională a acestora nu poate fi, în opinia mea, decât de bun augur:

Structura informativă a Germaniei se bazează pe două agenţii: Bundesnachrichtsdienst şi Bundesamt für Verfassungsschutz (BfV). Ambele sunt structuri federale.

Bundesnachrichtsdienst este ceea ce poate fi numit un serviciu de informaţii extern, singura structură federală ce are o parte militarizată (*exceptând ministerul apărării). Politica germană după război a impus o implicare minimalistă a militarilor în structurile federale, cu excepţia ministerului apărării, iar militarizarea unei părţi dintr-un serviciu de informaţii este, într-adevăr, o anomalie în raport cu politica germană în acest domeniu. Practic, este o necesitate obiectivă practicată de mai toate statele. Doar sub titlu informativ, această structură a fost proiectată de către Generalul–Maior al Wehrmacht-ului, Reinhard Gehlen, fost comandant în timpul războiului al serviciului de informaţii al armatei pentru Frontul de Est. Generalul-Maior Gehlen a acţionat şi ca primul preşedinte al Bundesnachrichtsdienst-ului până în anul 1968.

Sub aspect ierarhic, acest serviciu este subordonat Cancelariei Germane, deşi există un ministru delegat responsabil pentru activitatea acestei structuri în persoana Ministrului german pentru afaceri speciale.

Din perspectivă legislativă, ultimele reglementări cu privire la activitatea serviciului sunt prevăzute în legea cu privire la Statutul şi atribuţiile Bundesnachrichtsdienst BGBl. I S. 2954, 2979 din 20.12.1990.

Această structură nu trebuie confundată cu Amt für den Militärischen Abschirmdienst, serviciul din subordinea Ministerului apărării, cu specific informativ însă specializat strict pe protecţia militarilor.

Util de menţionat este că Bundesnachrichtsdienst–ul nu are la dispozitie unităţi combatante proprii, fiind competent legalmente doar în analiza şi valorificarea informaţiilor.

Bundesamt für Verfassungsschutz (BfV) este serviciul civil intern de informaţii al Republicii Federale Germania şi, în opinia mea, constituie cea mai interesantă structură informativă la nivel european. În primul rând, este o structură cu specific juridic, specializată în protecţia Constituţiei. Argumentabil, respectarea legii este scopul oricărei instituţii, însă competenţa acesteia este dată de fapte ce sunt contrare constituţiei sau nu. Nu avem o competenţă generată de gravitatea anumitor fapte, ci dacă acele acţiuni ameninţă într-un fel sau altul o dispoziţie constituţională. Interesant consider a fi că această competenţă normativă măreşte arealul jurisdicţional al instituţiei, fără a atrage în discuţie gravitatea anumitor fapte. Rigidizarea legislativă aparentă înseamnă, de fapt, o extindere a competenţelor fără a atrage opozabilitate.

Ierarhic, instituţia se află în subordinea directă a Ministerului german de interne, însă controlul este exercitat tripartit de către minister, Parlamentul german şi Autoritatea germană de Protecţie a Datelor.

Sediul reglementărilor normative se regăseşte în acelaşi pachet de legi invocat şi în cazul Bundesnachrichtsdienst-ului.

Util de menţionat este că informările periodice ale acestei instituţii sunt publice, iar actele emise sunt supuse controlului legalităţii. De către instanţele ordinare.

La fel, nici acesta structură nu are la dispozitie unităţi combatante pentru desfăşurarea în nume propriu a unor acţiuni.


Notă*
Traducere şi sumarizare personală după:
Pagina oficială a Bundesnachrichtsdienst: LINK
Pagina oficială a Bundesamt für Verfassungsschutz: LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://www.semperfidelis.ro/news.php?extend.2821 )