News Item: Consideraţii asupra politicii de Resurse Umane coroborată cu Statutul rezerviştilor voluntari.
(Category: PAREREA MEA)
Posted by truepride
Tuesday 24 November 2015 - 15:00:14

Iată că am prins, măcar finalizată din punct de vedere procedural şi acestă lege, a rezerviştilor voluntari. Deşi la nivelul soldaţilor şi gradatilor, contingentele de rezervă trebuiau să intre în operativitate încă din 2007, conform statutului SGV (P-ulterior)- L 384/2006- Cap V. Ei, ce să facem, e bine şi 10 ani mai traziu… aproximativ.
Dar acum a venit momentul să elaborăm ce înseamnă aceşti rezervişti voluntari pentru sistem. Media, dacă ne uităm, nu a reuşit încă în 10 ani să producă un articol decent pe acestă tematică iar ultimele articole apărute sunt parcă scrise de nişte copii, puşi în faţă temei de casă, să facă un rezumat simplist al legii. Cum nepregătirea nu a oprit niciodată un jurnalist să îşi facă meseria, ştiind că site-ul nostru este citit des de antenumiţii, m-am gândit să punem pe tavă măcar o sursă decentă de informare.
În primul rând, este fundamental greşit că acestă lege să fie privită ca o chestiune unitară independentă de întreg sistemul deja existent. Rezerva militară, adică persoane care pot îndeplinii functi militare în cazul unei situaţii de excepţie, trebuie să existe dintr-o sumedenie de motive pe care le-am enumerat în articolele anterioare pe acesta tematică. Aşadar după construcţia actuală, în rezervă avem doar persoane care şi-au încheiat raporturile de serviciu cu ministerele specifice(MapN/MAI/ Alţi beneficiari), aproximativ 90% dintre acestea fiind datorită atingerii limitei de vârstă în grad. Aşadar, în situaţia excepţională, în care rezerviştii ar trebui mobilizaţi, aceste persoane din raţiuni biologice nu ar putea asigura acel suport structurilor active. Finalmente în lipsa serviciului militar obligatoriu, care genera anual contingente de rezervişti, apţi din punct de vedere al vârstei şi instruirii pentru a fi mobilizaţi, actual avem un sistem ce nu produce o rezervă reală mobilizabilă.
Plecând de la ideea necesităţii, acestă structură ar trebui să suplinească nevoile cadrelor active.Secolul 21 ne-a demonstrat că orice are un fundament economic, iar zilele când aproape orice naţiune putea avea o armata activă de dimensiuni considerabile au trecut de mult. În loc, acesta rezervă ar trebui să preia o parte din atributile cadrelor active, tradiţional ducând la reducerea forţelor armate regulate- exemplul Marii Britanii. Din fericire sau nu România a început fix invers, prin aducerea forţelor active la un minim operaţional, iar acum rezervă ar trebui să suplinească o parte din responsabilităţile structurilor antemenţionate(n.a cine a suplinit această nevoie din 2007 în prezent, rămâne o necunoscută a acestei ecuaţii). Uitându-ne în direcţia aliaţilor, una din cele mai îndelungate practici a rezervei operaţionale am găsi în SUA. Ar fi greşit să analizăm situaţia din perspectiva costurilor raportat la România ci o analiză a rezervei operaţionale din perspectiva costurilor raportate la PIB-ul SUA ar fi mult mai utilă. Sărind direct la ideile cheie din acesta analiză, există două rezerve operaţionale în SUA, Garda Naţională şi Branch Reserve(n.a. Branch – categoria de forţe- forţe terestre, aviaţie, navale şi infanterie marina ) a căror costuri de întreţinere reprezintă 25% din cele active iar eficacitatea datorită unei programări riguroase este de 100%.Mai jos, o scurtă listă de pe portalul american al apărării referitoare la rezervă, misiunile pe care le îndeplineşte sub aspect procentual din numărul de misiuni a forţelor active, aferente specialităţii respective. Mai departe vom discuta doar de Rezerva operaţională a categoriilor de forţe, Garda Naţională rămânând o structură integral de suport.
“ În 2008, the Army Reserve contains the following percentages of the Military's units of each category:
• 100% of chemical brigades, internment brigades, judge advocate units, medical groups, railway units, training & exercise divisions, and water supply battalions.
• more than 67% of civil affairs units, psychological operations units, transportation groups, motor battalions, chemical battalions, hospitals, medical brigades, and theater signal commands.
• nearly 50% of petroleum battalions, Adjutant General units, petroleum groups, transportation commands, terminal battalions, and public affairs units ”

Cum se traduc aceste chestiuni în România? În primul rând procentul de 25% din costuri aferent unei structuri active poate fi menţinut şi pentru România. Mai mult pe viitor alternativ suplimentării locurilor la academii pentru structuri administrative, aceste funcţiuni pot fi îndeplinite de rezervişti voluntari. A nu se intelge disputa filiera directă / filiera indirectă. Academia ar trebui să fie garantul desăvârşirii militare şi un garant moral că cel care a absolvit academia îşi poate încheia carieră militară în vârful ierarhiei. Dacă unicul furnizor al categoriei de militari – ofiţeri – este academia, nu putem vorbi de această selecţie, iar costurile aferente şcolarizării sunt foarte ridicate. Mai apoi pentru structuri de tip medical, schemă organizatorică poate fi suplinită 60% cu rezervişti. Mai aproape de specialitatea mea, pe acelaşi principiu se poate merge cu structurile de Justiţie Militară. Aş argumenta aici că procentul poate fi pe unele departamente inclusiv 75%. În ceea ce priveşte structurile de instrucţie, pe baza unui riguros program se poate discuta de un procent de 40-50% în funcţie de necesităţi / număr de persoane instruite.A nu se intelge înlocuirea peresonalului activ, pentru că multe structuri funcţionează în regim de avarie, cu 40% personal, datorită lipsei cronice de fonduri.
Lăsând argumentul forte economic deoparte, acesta lege reprezintă o oportunitate fantastică pentru ministere de a se revitaliza, o oportunitate excelenţă de a lua, în regim part-time măcar, ce are mai bun de oferit societatea din punct de vedere a oamenilor activi în câmpul muncii.Personal, am văzut cum ani de zile structura rigidă a politicii de resurse umane a distrus de facto anumite departamente şi a adus în pârgul funcţionalităţii în regim de avarie a altora. Aici este întradevăr posibilitatea relansării cercetării militare, că prim exemplu, în toate branşele ei şi angrenarea tinerilor doritori, un weekend pe luna, în cadrul acestor structuri. Realmente în activitate ministerul nu poate plăti un specialist a cărui salar la o corporaţie acoperă funcţionarea unităţii, integral timp de două luni.Toate aceste lucruri ar putea fi marele plus pe care legea il poate aduce sistemului pe lângă completarea necesarului operativ. Desigur ministerul va beneficia şi de suplimentarea efectivelor structrilor clasice.
Complementar armonizarea aspectelor legislative statutare pentru personalul activ cu aceste dispoziţii ar genera posibilitatea creeari unei pepiniere de selecţie pentru structurile active. Partea şi mai bună ar fi, conform legii, în rezervă personalul poate fi promovat în ierarhie identic cu cel în activitate(corelaţia funcţie - grad). Nu văd cum, “tenebrele rezervei” vor mai putea produce generali cu 4 stele peste noapte, colonei la apelul de seară fără serviciul militar îndeplinit sau alte asemnea exemple.Există o oportunitate de a îndrepta ceea ce s-a făcut greşit în ultima vreme. Singură discuţie rămâne, cum va fi aplicată acesta lege.
P.S.
Articolele de genul “ŞOC-ŞOC, războiul este la uşa”, “Începe armata obligatorie” sperăm noi a rămâne doar un simplu testament al inepţiei şi dorinţei de senzaţional toate în detrimentul logicii elementare şi responsabilităţii informării.



This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://www.semperfidelis.ro/news.php?extend.5128 )