News Item: Pentru cine pregătește Raed Arafat cea mai mare atribuire de contracte publice după tragedia de la Colectiv: peste 700 milioane lei pentru dotarea Inspectoratului pentru Situații de Urgență
(Category: PRESA)
Posted by Pârvu Florin
Monday 09 May 2016 - 23:02:39

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) aflat în subordinea lui Raed Arafat, secretar de stat din Ministerul de Interne, are în derulare licitații publice pentru achiziția de costume de pompieri, diferite echipamente și o o multitudine de mașini speciale în valoare de peste 713 milioane de lei. Surse din piața de profil susțin că acestea erau pregătite să fie derulate anul trecut însă au fost amânate de tragedia de la Colectiv și de accidentul fostului ministru al internelor, Gabriel Oprea. Procedurile de atribuire au fost lansate pentru majoritatea celor 20 licitații într-o singură zi, ridicând deja semne de întrebare pentru specialiștii în achiziții publice care afirmă că decizia IGSU de a-și cumpăra respectivele echipamente prin acorduri cadru pe patru ani cu valori maxime și minime între care există diferențe și de ordinul 1 la 100 e o “șmecherie” menită să-i separe pe cei agreați de restul.




Mega-achiziția lansată de IGSU este cea mai mare după tragedia de la Colectiv, care a fost alături de accidentul în care a fost implicat fostul ministru de interne, Gabriel Oprea, principalul motiv pentru amânarea acesteia pentru acest an. IGSU este o instituție aflată în subordinea Direcției pentru Situații de Urgență din Ministerul Afacerilor Interne și aflată în subordinea secretarului de stat Raed Arafat.

Conform informațiilor de pe propria pagina de internet, IGSU a primit în cursul anului 2015 sponsorizări de la Fundația pentru SMURD, un ONG privat al lui Raed Arafat, sponsorizări în valoare de câteva sute de mii de lei.

În cadrul IGSU funcționează Serviciul Mobil de Urgența, Reanimare și Descarcerare (SMURD) care este un serviciu public finanțat din fonduri guvernamentale.

Conform celor 20 de anunțuri de intenție sau de participare IGSU dorește să se doteze fie din fonduri bugetare fie din fonduri europene cu o multitudine de echipamente, mașini de intervenție și să-și cumpere costume de pompieri dar și îmbrăcăminte și autoturisme pentru munca operativă a acestora.

Astfel IGSU dorește să cumpere din fonduri guvernamentale echipamente de protecție în valoare de 17,66 milioane lei pentru personalul de pe ambulanțele SMURD și alte 29,33 milioane lei pentru căști de protecție și centuri pentru pompieri. Pentru achiziția de tricouri și cămăși, articole de acoperit capul și uniforme militare ale pompierilor, IGSU e dispus să cheltuiască 17,84 milioane lei iar pentru încălțăminte, curele și centuri alte 12,66 milioane lei.

Pentru achiziția de autovehicule pentru munca operativă dar și pentru remorci petru containere, IGSU a lansat o altă licitație pentru 6,54 milioane lei.

În fine, pe bani publici guvernamentali se mai licitează 25,49 milioane lei pentru produse și substanțe pentru stingerea incendiilor.

Însă cele mai mari sume IGSU le alocă din fonduri europene în cadrul proiectului “Multirisc” din Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2016. Cel mai mare contract de 47,9 milioane euro este cel legat de achiziția de “containere suport logistic al intervenției“. Următoarele achiziții se referă la 80 de autospeciale de intervenție la înălțime în valoare de 39,66 milioane euro, 200 de autocamioane cu sistem hidraulic de încărcare-descărcare cu cârlig de 25 milioane euro, 50 de automacarale cu brat ridicător de 22,9 milioane euro, 10 autospeciale pentru tratarea hiperbarică și oxigeno-terapie de 10,4 milioane euro, a unei tabere mobile pentru persoane sinistrate de 15,33 milioane euro, a altor 45 de autospeciale pirotehnice de 3,75 milioane euro, a altor 4 bucăți de autospeciale pentru păstrarea temporară și transport în regim frigorific și a unor altor tipuri de containere suport logistic și illuminate de 4,44 milioane euro.

Specialist în achiziții publice: “E o șmecherie”

Deși unele dintre atribuirile lansate de IGSU sunt într-o fază incipientă, altele fiind în apropierea depunerii ofertelor, surse din piața achizițiilor publice susțin că modalitatea prin care sunt atribute aceste contracte ridică semne de întrebare. “Raed Arafat se află în spatele acestei megalicitații. Orice documente de când s-a înființat Direcția pentru Situații de Urgență a lui Arafat, orice document este aprobat la el. Dacă vă uitați cine semnează specificațiile tehnice la toate Caietele de Sarcini de la toate cele 20 de licitații de mai sus o să observați că nu este nici un om tehnic ci sunt semnate de Lăscăteu, șeful Logisticii din IGSU, și sunt niște angajați de la Juridic dar care au primit aceste Caiete de Sarcini de la DSU. Ce face Raed Arafat? Face niște specificații cum a făcut la ambulanțe, de exemplu, unde a introdus aceste specificații într-un ordin de ministru care spune cum trebuie să arate ambulanța. În momentul de față singurii care au aceste acreditări sunt cei de la Deltamed Cluj. Spre exemplu la licitația de 15 milioane de euro pentru containere toate indiciile mergeau către aceeași firmă Deltamed care e reprezentantul Gumotex și EMPL în România, două firme care produc astfel de containere ”, susține o sursă apropiată acestor megalicitații organizate de IGSU.

Aceeași sursă susține că modalitatea prin care au fost scoase la licitație cele 20 de contracte este o șmecherie apărută pe piață de vreo doi ani. “Toate, dar absolut toate cele 20 de contracte au fost scoate la licitație printr-un acord cadru pe patru ani adică cine câștigă trebuie să-și mențină oferta valabilă timp de 4 ani. E o șmecherie prin care, dacă câștigă cine trebuie se face la valoarea maximă (n.r. valorile celor 20 de contracte variază extrem de mult cu diferențe valorice chiar de 1 la 100), iar dacă nu câștigă cine trebuie se găsește un motiv, vreo notă de fundamentare venită de jos în sus, din teren să zicem, prin care se cere o schimbare de specificație și cu tine face contractul la minim. Asta numai dacă nu ești pe lista de câștigători, până se reface licitația sau se pierd banii”, susține aceeași sursă.

De exemplu, pentru contractul privind achiziția de automacara cu brat ridicător valoarea minima a acestuia este 2,29 milioane euro (echivalentul a 5 bucăți) iar cea maximă 22,91 milioane Euro (50 de bucăți), urmând ca IGSU să decidă ce variant de contract va allege după finalizarea procedurii de atribuire.

Aceeași sursă susține că astfel de contracte cadru limitează competiția, împiedicând firmele mari de afară să participe: “Nu ne interesează să intrăm în cloaca voastră susțin marile nume de afară care spun că pentru a putea să îndeplinesc cerințele unui astfel de acord cadru ei sunt nevoiți să le cearră furnizorilor lor un preț pentru valoarea maximă a contractului dar se trezesc că autoritatea contractantă românească le execută contractul la valoarea minimă“.

Nici unul din producătorii internaționali nici măcar nu participă la licitațiile IGSU sau SMURD

Toate licitațiile de până acum pentru diferite echipamente pentru pompieri au fost câștigate numai de firme autohtone. De șapte ani primii patru producători mondiali – Iveco Magirus, Rosenbauer, Ziegler și Giamex. – nu au participat la licitațiile din România. Prima și singura licitație câștigată de vreunul dintre cei patru cu o autoritate contractantă din România a constat în livrarea a două autospeciale în 2007 de către Iveco Magirus către Primăria Sectorului 1. Pe site-ul celor de la Rosenbauer, de exemplu, nu există nici măcar o reprezentanță în România, în schimb există la toate țările din jurul nostru.

Majoritatea covârșitoare a achizițiilor de autospeciale pentru pompieri a fost realizată, până acum, de Agențiile de Dezvoltare Intercomunitare (ADI), forme de asociere la nivel local pentru atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea unor programe de interes public. Singurii câștigători pentru livrarea de echipamente pentru situațiile de urgență au fost firme autohtone: Romprim SA București controlată de persoane fizice autohtone care au preluat pachetul de acțiuni prin metoda MEBO și al cărei președinte și director general este Adrian Pandelescu, Grădinariu Import-Export SRL, deținută de Radu Grădinariu, Deltamed SRL Cluj, deținută de Dan Vasile Gorgan, un apropiat chiar al lui Raed Arafat, șeful SMURD.

Asupra acestor echipamente de zeci de milioane de euro achiziționate, în ultimii ani, de ADI din diferite județe există suspiciuni că sunt extrem de puțin folosite din cauza modului defectuos în care au fost întocmite caietele de sarcini, motiv pentru care au fost imobilizate o bună perioadă de timp din cauza defecțiunilor dese. De asemenea, există suspiciuni legate de faptul că reparațiile nu au mai fost executate în perioada de garanție.

SMURD mai pregătește o megalicitație pentru 3300 de ambulanțe. Până acum, doar Deltamed a câștigat

Raed Arafat s-a mai aflat în trecut în centrul unor controverse legate de modul în care SMURD, în principal, a achiziționat sute de ambulanțe numai de la un singur producător autohton, Deltamed Cluj, deținut de un apropiat de-al său.

Mai mult, surse din lumea medicală susțin că Raed Arafat a cerut de câteva luni situații de la subordonații săi din teritoriu privitoare la starea ambulanțelor din dotarea SMURD intenționând să lanseze o licitație uriașă de 3.300 de ambulanțe noi.


LINK


This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://www.semperfidelis.ro/news.php?extend.5548 )