News Item: Cate putin despre justitie, aia militara.
(Category: PAREREA MEA)
Posted by truepride
Friday 28 April 2017 - 16:46:03

Ca tot a fost ziua justitiei militare , acum ceva vreme rasfoind virtual presa ca cineva s-a aigurat ca la taraba inafara de hartie inutila nu mai prea gasim ceva ce merita titlul de “ziar” am descoperit ca Dl magistrat Dumbrava si-a inaintat demisia din CSM. Ma gandeam ca pentru mine, profesional vorbind, dl Dl Dumbrava a ramas in istorie ca acela care periodic venea cu o singura teza, cu titlul de mare reforma: sa desfintam instantele militare. Acesta tema vad ca a ramas de pe vremea ministrului Macovei drept o mare reforma- “to be”, dupa cum zice englezul cufundat in problema existentiala denumita generic Brexit. Probabil cel care va reusi acesta performanta isi va lua titlul de mare reformator al sistemului romanesc de justitie…
Argumentabil instantei militare i se pot aduce multe acuze dar pana acum nu gasesc un articol relativ clar in care sa i se explice contribuabilului ce anume fac aceste instante. Acesta lipsa de informare la care adugam lipsa de comunicare a reprezentantilor mapn si mj plus mistificarea informativa la care media are o contributie uriasa poate produce o platforma pe care oricine o poate prelua drept candidat principal la reforma.
Prima si cea mai dureroasa tematica in sarcina magistratilor militari ar fi dosarul revolutiei. Aici, inca din perioda studentiei, profesorii de drept (fara aspiratii politice) comentau un adevar simplu dar trist. O revolutie este o anomalie juridica. Tot ei spuneau ca nu poti judeca participantii la o revolutie pentru faptele intamplate deoarece apare un confict legislativ. Faptele nu pot fi judecate dupa temeiul legii in vigoare la acel moment, pentru ca fiind o lege abuziva, sustinuta de organe administrative abuzive au servit drept (un) factor instigator la cele intamplate in decembrie 89. Daca judecam faptele prin prisma legislatiei actuale, atunci cum putea cineva la vremea respectiva sa cunoasca dispozitii legislative din viitor? Orice solutie vor gasi magistratii militari pe acesta tematica nu va multumi pe nimeni.
A doua problema ar fi personalul militar- reprezentantii armei. Din pacate Arma Justitie Militara a ajuns subterfugiul mai multor persoane cu o cariera militara discutabila care au ajuns sa foloseasca acesta parte vietii lor doar ca aspect rezonator in cv-ul de politician. Fara sa dau nume, vad prea des multe stele pe fondul albastru inchis ce ar trebui sa simbolizeze insasi legea in rigoarea vietii militare. Mai mult de atat, intentionat vad ca se face o confuizie in cazul acestor persoane intre ofiter de justitie militara si magistrat militar. Pai pana si codul de specialitate militara este diferit(115/116). Ca un comentariu personal, rigurozitatea pe care viata militara cu care se bat in piept aceste persoane ar fi trebuit de mult sa confere celor aflati in acesta situatie obligativitatea sa corectateze aceste mentiuni din CV.
Ca circumstanta atenunata, nu justificativa, ar trebui sa luam in considerare ca formarea acestor ofiteri este diferita fata de marea majoritate. Academia nu formeaza astfel de specialisti, rezulta ca provenineta este pe asa numita filiera indirecta.Ca nota separata, academia ar trebui sa formeze liderul de maine si nu tot arsenalul de ofiteri de la contabil la it-st. Sunt nenumate pagini pe forumuri referitor la aceste politici de resurse umane, nu doresc sa intru in detaliu doresc sa reamintesc un aspect: diferenta intre un ofiter arma tancuri si un ofiter arma justitie militara este fundamental diferita, menirea diferita, pregatirea nu poate fi facuta pe un “trunchi comun”.Daca pana acum ceva ani, armele respectiv specialitatile de suport ale armatei erau incadrate cu persoane care aveau studii civile utile trecand prin serviciul militar obligatoriu in prezent lipsa acestui serviciu am ajuns la asa numita filiera indirecta.Scurt si pe romaneste un ofiter de JM nu are cum sa intre in sistem decat pe filiera indirecta.
Revenind la imaginea de ansamblu, nemultumirea oamenilor fata de instituie adugata la nemultumirea fata de fosti sau actuali reprezentati ai institutiei(fostii fiind rezervisti desigur, statutul de militar activ fiind incompatibil cu cel de politician) au dus la aceste argumente mai mult sau mai putin justificative pentru desfintarea instantelor militare.
In opinia mea, fundamental gresit! Analitic vorbind, din premise paralele functionalitatii unei institutii s-au tras concluzii fundamental gresite care se rasfrang asupra antementionatei.Ilogic dar sa nu ne mai blocam in chestiuni neinteresante precum logica.
Dar sa vorbim putin despre aceste instante si functionalitate. Se spune ca sunt singurele instante din Romania care nu au rol-ul blocat datorita numarului urias de dosare. Ergo nu au suficient de lucru. Iarasi gresit, volumul uman de munca si ne referim aici doar la volum numeric(10/20/30 dosare) si nu la complexitatea cauzelor este rezultatul specializarii instantelor. Da, instantele militare sunt pintre putinele instante specializate, astfel cum ar trebui sa fie toate instantele din Romania daca vreodata dorim sa nu mai avem prima infatisare la un proces civil la un an dupa depunerea actiunii. Instantele sunt blocate datorita lipsei de specializare materiala. Adica, pe romaneste, ar trebui sa ai instante de familie, civile, administrative, penale, comerciale etc.
Gresala, pe care nu o cred a fi neintentionata, rezida in cele antementionate. Pai in loc sa specializezi instantele tu vrei sa desfintezi singurele instante specializate in care volumul de munca este uman(a se citi ca pana si cel ce asteapta o pronuntare a instantei militare nu asteapta urmatorii 10 ani )? In loc sa usurezi accesul la justitie justitiabililor tu vrei sa il aglomerezi mai mult? Bine gandit, bine ca nu s-a pus in executare.
In linii foarte mari, pe viitor armei justitie militara i-as vedea un rol mai clar de o punte de comunicare cu societatea civila la o autoritate in materie de aspecte juridice ce tin de armata.Cu tot respectul comunicatorii mapn nu ar trebui sa intre in domeniul justitiei militare cu atat mai putin ministru civil.Asadar obligatoriu mai multa comunicare si cu bataie medie spre lunga crearea acelui serviciu de asistenta juridica pentru militari, un birou la nivel de batalion/regiment la care oricare militar poate intreba, clarifica situatii juridice.
Cu toate acestea mai bine tarziu decat niciodata, la multi ani armei justitiei militara.



This news item is from Proiect SEMPER FIDELIS
( http://www.semperfidelis.ro/news.php?extend.5596 )